Donator eller inte??

Om jag dör frisk vill jag att mina organ kan bli donerade till andra människor. Skulle någon annan kunna använda något av mina organ så är det det minsta jag kan göra när jag ändå ska vidare till nästa värld.
Och med det sagt det vill jag ju gärna få chansen att få ett organ om det kan rädda livet på mig.
Detta är inte alltid självklart för många och jag tycker att man ska fundera på det innan man bestämmer sig.

Men även om man bestämt sig är det inte självklart att man får vara donator. Är du bög, hora, utnyttjat en hora eller varit långa perioder i afrika så får du inte donera. Hur frisk du än är! Visst, kan förstå att vi är oroliga för HIV och div andra smittsammt dödliga sjukdomar, men är det inte lite väl diskriminerande att lägga alla i olika fack??
Det är inte tillåtet för bögar att donera men lesbiska får. Vad är skillnaden där då?
Är man dödligt sjuk och inte överlever utan någon annans organ vet jag inte om jag bryr mig så mycket bara det matchar min kropp.

Tycker du att donera organ vid livets slut (eller innan) är ett stort steg kan du ju alltid skänka lite av ditt blod.
Fundera och gör skillnad i världen!!

https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

http://www.geblod.nu

Puss & Kram Antionetta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0